Hoogtevrees behandelen door een VR-bril op je neus te zetten. Blessures vroegtijdig signaleren met ‘slimme’ schoenzolen die de plantaire druk monitoren. Het moge duidelijk zijn: digitale technologieën transformeren de zorg razendsnel. Is de ICT-infrastructuur van uw zorgorganisatie op deze digitale revolutie voorbereid?
De zorg is continu in ontwikkeling en zorgorganisaties staan voor grote uitdagingen om de sector toekomstbestendig te maken. De inzet van doelmatige digitale zorg kan hieraan een enorme bijdrage leveren, zoals het inzetten van beeldbellen en domotica. Deze en andere digitale toepassingen zijn niet nieuw, maar de pandemie heeft deze transformatie wel een flinke ‘boost’ gegeven en het belang van digitale zorg (wat soms nog de enige vorm van zorg was) extra onderstreept.
Uitdagingen zorgsector met digitale
technologieën het hoofd bieden
Onze gezondheidszorg staat steeds meer onder druk en dat is niet zonder gevolgen. Zo baren de stijgende zorgkosten grote zorgen. Van een ‘schamele’ 39 miljard in 1998 zijn de Nederlandse zorgkosten inmiddels opgelopen tot 116 miljard. De verwachting is dat we in 2040 op 174 miljard gaan uitkomen.
Deze stijging kent diverse oorzaken, waarvan de vergrijzing een belangrijke is. Omdat het aandeel ouderen toeneemt, zal het aantal patiënten met een chronische aandoening ook stijgen. Nederlanders zullen om die reden ook een groter beroep gaan doen op de thuiszorg. Ook de geriatrische revalidatie zal te maken krijgen met een grotere instroom van patiënten. Het toenemend tekort aan gekwalificeerde zorgverleners erbovenop , zorgt voor grote uitdagingen.
De zorg betaalbaar houden, zonder dat er concessies worden gedaan aan de kwaliteit en toegankelijkheid van de zorgverlening. Dat is de opgave waarvoor we gesteld staan. Zijn er oplossingen voorhanden? Meer nadruk op voorlichting en preventie zullen bijdragen aan betaalbare zorg. Toch biedt vooral de inzet van digitale technologieën kansen om de kosten te drukken en om betere zorg te bieden. Laten we een aantal van die digitale trends nader bekijken!
#1 Toename E-health toepassingen
E-health is het toepassen van een scala aan digitale informatie-, communicatie en internettechnologieën om de zorg te ondersteunen en te verbeteren. Denk bijvoorbeeld aan telediagnostiek. Het vermindert de reistijd van artsen en cliënten aanzienlijk. Binnen de vakgebieden Radiologie en Dermatologie is ‘diagnosticeren op afstand’ al een vertrouwde tool. Natuurlijk kunnen bepaalde uitslagen ook via deze weg worden gecommuniceerd.
Verder zijn medisch specialisten - zowel nationaal als internationaal - steeds beter in staat om direct online contact te leggen. Bijvoorbeeld via video tijdens meerdaagse webinars. Zo zijn ze beter in staat ervaringen uit te wisselen omtrent de nieuwste therapieën en behandelmethoden.
#2 - Wearables in de zorg
Wearables zijn apparaten die je bij je draagt of op je lichaam aanbrengt en die bepaalde activiteiten, inspanningen en lichaamsfuncties meten. Het kan om een gezondheidsapp gaan op je smartphone die het aantal stappen telt. Via week en maanddoelen kan iemand zo kilo’s kwijtraken of z’n uithoudingsvermogen
verbeteren.
Natuurlijk zijn er ook speciale activity trackers op de markt, zoals draagbare smartwatches die je hartslag of het aantal verbrande calorieën meten. Daar houdt het echter niet op. Tegenwoordig kan je ook andere lichaamsfuncties meten met andere (draagbare) apparaatjes en biosensoren. Denk aan:
- bloeddruk;
- hartslag, hartritme en hartcoherentie;
- bepaalde bloed- en urinewaarden;
- slaapritme.
Naar verwachting komt er binnenkort een nieuwe 3D-geprinte glucose-biosensor op de markt. Het stelt diabetespatiënten in de gelegenheid hun ziekte te monitoren zonder ‘te prikken’. Bovendien meet deze biosensor veel nauwkeuriger in vergelijking met de huidige technologieën.
Een andere toepassing is het meten van de druk op lichaamsdelen. In de intro van deze blog kwam het al aan bod. Zo kan men tegenwoordig de druk en huidtemperatuur van de voet heel nauwkeurig registreren. Door temperatuurverschillen precies in kaart te brengen kan een ‘lerende’ binnenzool (uitgerust met sensoren) bepalen of er op een bepaalde plek - bijvoorbeeld bij de middenvoet of juist de hiel - een ontsteking ontstaat. De drager krijgt een waarschuwing via een app zodra de biosensor een probleem
constateert.
Wearables helpen de gebruiker dus een gezonde levensstijl na te streven. Ook kunnen bepaalde problemen vroegtijdig worden gesignaleerd. Het monitoren op afstand maakt het leven van de arts eveneens makkelijker. Zo kan het doorsturen van ECG’s via wearables bijvoorbeeld vroegtijdig boezemfibrilleren en andere hartritmestoornissen detecteren. Een cardioloog kan met deze informatie
besluiten om vroegtijdig in te grijpen.
#3 - Personalized healthcare en het belang van data
Personalized healthcare is niets meer of minder dan het bieden van maatwerk. Ieder van ons heeft een bepaalde genetische aanleg, een unieke zorghistorie en levensstijl. Wanneer je data van deze (levens)terreinen combineert, dan kan je gaan voorspellen.
In feite hebben we het dan over big data. Sectoren als de retail, het bankwezen en de hotelindustrie maken er al op grote schaal gebruik van. Door het analyseren van enorme hoeveelheden gegevens zijn organisaties binnen deze sectoren veel
te weten gekomen over bestedingspatronen, spaargedrag etc. Ook de zorg kan enorme baat hebben bij big data!
De gegevens uit wearables, proteomics (studie van de eiwitten waaruit we zijn opgebouwd), genomica (studie naar erfelijkheid en genen), medische (beeld)scans en andere toepassingen kunnen we gaan bundelen. Zo krijgt de zorgprofessional meer inzicht hoe een ziekte zich ontwikkelt en hoe het
ziekteproces verloopt.
We zullen beter in staat zijn om te voorspellen of een bepaalde persoon extra
vatbaar is voor bepaalde aandoeningen. Het wordt mogelijk hem vroegtijdig een gericht regime qua voeding, medicatie en training voor te schrijven zodat hij problemen voor kan zijn.
Gepersonaliseerde zorg zal steeds gangbaarder worden. Dat de datawetenschap de zorg zal gaan transformeren, staat vast. Vergeet echter niet dat het een enorm beroep zal doen op het snel en veilig verwerken, verzenden en opslaan van al deze medische data.
#4 - Kunstmatige intelligentie in de gezondheidszorg
Machine learning is een toepassing van Artificial Intelligence (AI). We hebben het dan over het ontwikkelen van steeds betere algoritmes zolang je de computer blootstelt aan een continue stroom nieuwe data. Zo zal hij zijn ‘voorspellende gaven’ zelfstandig stap voor stap verder verfijnen.
Big data en AI zullen de reumatoloog of osteopatisch chirurg bijvoorbeeld in staat stellen om osteoporose bij vrouwen vroegtijdig te voorspellen. Preventief ingrijpen komt dan steeds dichterbij. Wanneer gedrag en ziektes beter te voorspellen zijn, dan zal dat de levenskwaliteit verbeteren en de zorg ontlasten. Personalized healthcare en AI gaan hand in hand.
De andere kant van de medaille is dat laboratoria, UMC’s, ziekenhuizen en andere zorginstellingen steeds meer zullen vergen van hun ICT-infrastructuur. Het gezegde ‘beter voorkomen dan genezen’ geldt ook voor zorgorganisaties. Leg nu een gedegen ICT-fundament neer waarop je in de toekomst schaalbaar verder kan bouwen.
#5 - Virtual en augmented reality (AR) in de zorgsector
Technologieën als VR en AR beloven veel voor de gezondheidssector. Je kan het bijvoorbeeld inzetten als ‘ontspanningstool’ tegen stress, burnout en somberheid. Een andere toepassing is de inzet van VR bij het verhelpen van angstklachten. Zo wordt virtual reality al ingezet bij mensen die lijden aan arachnofobie, ofwel angst voor spinnen. Andere opties? Denk aan toepassingen om eenzaamheid en sociale
isolatie te verminderen.
Ziekenhuizen gebruiken VR om patiënten voor te bereiden op hun aanstaande
operatie. Mensen met een stoornis op het autismespectrum kunnen met deze technologieën bepaalde sociale situaties oefenen. Tijdens een coschap kan een student geneeskunde meekijken met de chirurg die aan het opereren is met een VR-headset op. Nieuwe digitale toepassingen volgen elkaar razendsnel op.
Maar draai het eens om! Hoe is het eigenlijk om een bepaalde aandoening te hebben? Via VR wordt het mogelijk om een psychose na te bootsen. Het kan een psychiatrisch verpleegkundige helpen begrijpen hoe een psychotische patiënt de wereld ervaart. Hoe wanen zijn realiteit vervormen. De zorgprofessional kan zo beter kiezen voor een bepaalde aanpak tijdens een hectische situatie waarin de
cliënt het contact met de realiteit verloren heeft.
#6 - De cliënt heeft de regie
In de toekomst zal een toenemend aantal mensen onvoldoende regie over het eigen leven ervaren. Tussen 2021 en 2040 stijgt dat aantal van ruim 1,3 miljoen naar 1,6 miljoen personen. Dat komt - wederom - met name door de vergrijzing.
De digitale transformatie stelt - samenvattend - de patiënt of cliënt juist beter in staat om de regie te pakken over de behandeling en het eigen herstel. Hij wordt actiever betrokken bij zijn ziekteproces en krijgt meer verantwoordelijkheden zoals het monitoren van de eigen gezondheidssituatie.
Ook deze vorm van zelfmanagement vraagt meer van de ICT-capaciteit van zorginstellingen.
Start als zorgorganisatie met een solide ICT-infrastructuur
Hierboven hebben we een aantal digitale trends besproken in de gezondheidszorg. Het moge duidelijk zijn dat nieuwe toepassingen elkaar in steeds hoger tempo opvolgen. Maar ook dat de digitale transformatie in de zorg geen toekomstmuziek is maar realiteit. Aan zorgorganisaties dan ook de schone taak om in te spelen op deze voortschrijdende ‘digitalisering van de zorg’.
Op deze wijze blijft de gezondheidszorg betaalbaar en houden zorgprofessionals meer tijd over voor hun patiënten en cliënten. De zorgvrager krijgt door de digitale transformatie zelf ook meer invloed op en verantwoordelijkheid voor zijn ziekte- en herstelproces.
Deze digitale transformatie is alleen mogelijk binnen een solide en toekomstgerichte ICT-omgeving. Alleen dan zijn virtuele toepassingen en data altijd snel en veilig beschikbaar en kunnen ‘cutting edge’ technologieën zoals robotchirurgie in de toekomst worden ingepast.
Met dark fiber van TReNT bent u als zorgorganisatie in staat om te bouwen aan een snelle, betrouwbare en schaalbare ICT-infrastructuur. Een ‘eigen’ ICT-omgeving die precies afgestemd kan worden op innovatieve ICT-toepassingen, als cloud en domotica, binnen uw (zorg)organisatie.