Een storing oplossen kan iedereen, maar voorkomen...
30 oktober 2018
Stelt u zich eens voor: een glasvezelstoring die nog voor u er last van heeft al wordt gesignaleerd én opgelost. Dat is het werk van ons monitoringssysteem ADVA ALM (Advanced Link Monitoring). Deze technologie monitort onze glasvezelverbindingen 24/7 en biedt ons realtime inzicht in de prestaties van ons glasvezelnetwerk. Dankzij dit systeem kunnen we dus storingen vroegtijdig detecteren én oplossen voordat u hier last van heeft.
Door inzicht geen storing
Een goed voorbeeld uit de praktijk is een melding van ons monitoringsysteem afgelopen vrijdag. Om 7.48 uur constateerde het systeem een verhoogde demping op een verbinding tussen Arnhem en Duiven. Wij zijn direct een onderzoek gestart en hebben de klant benaderd die een verbinding afneemt over deze kabel om te checken of hij hinder ervaarde. Dit was gelukkig niet het geval. Ook ontvingen we geen storingsmeldingen van andere klanten. Toch hebben we
besloten om een monteur ter plaatse te sturen om de oorzaak van de verhoogde demping te zoeken. Voor de monteur was het vrijwel direct duidelijk. Er werd op dat moment een nieuwe gasleiding aangelegd en hierbij waren onze buis en kabels geknikt geraakt. Deze knik is voorzichtig weer recht gelegd, waarmee ook de demping op onze monitoringslijn weer was verdwenen. De schade is direct gefixeerd en beschermd, zodat we het herstel kunnen uitvoeren als gepland onderhoud.
Van reactief naar proactief
Storingen voorkomen in plaats van oplossen, dat is het doel van ons monitoringssysteem ADVA Advanced Link Monitoring. Voor deze tijd hadden wij de eindgebruiker nodig, die ons belde om een storing te melden. Met dit monitoringsysteem gaan wij van reactief naar proactief. Zo zijn wij de eindgebruiker voor.